Starstablest

Enkla medel

Idag satt jag och funderade på vilka enkla medel man faktiskt kan ta till med för att få jätte trevliga bilder fast att man inte är världens bästa i PS, Gimp och liknande. Jag väljer att sätta det som punkter och sedan exempel, kommentera gärna med era knep och tips ;)
 
  • Simpla bilden
  • Den vanliga simpla bilden är för mig inte redigerad ett dugg, bortsett från att den är beskuren. Ingenting är fixat med, bara en helt vanlig bild, men som ända blir väldigt bra.
  • Smått redigerade bilden
  • En smått redigerad bild är för mig en bild där man kan ha lekt lite med färgerna, inte mer. Små fix med andra ord. Text och så räknar jag också som små pill, inte om det är något dö avancerat så klart men annars.
 
  • Kraftigt redigerad bild
  • En kraftigt redigerad bild är för mig en bild där mycket är ändrat, exempelvis: Något borttaget (tyglar osv) och där ljuset är kraftigt ändrat
 
Vad ska man tänka på för att få en bra bild? Finns det några tips? Något man ska tänka på?
  • Ljuset. Är man inte super duktig på redigering av ljuset på en bild ska man vara nogrann redan i spelet i vilket ljus man är i. Några exempel:
Ljuset är tydligt och snyggt, bilden blir bra och skarp.
Mörkt ljus, beroende på vad man fotar och till vilket syfte kan det bli allt mellan himmel och gjord. Men en allt för mörk bild är inte snygg och kräver redigering.
Trixigt ljus, men som har sin charm enligt mig. :)
 
  • Hästens ben. Ibland ser hästens ben minst sagt knasiga ut, det blir inte bra på bild heller, jag lovar. Så, ta massvis med bilder och välj ut de bäst. Att från tio bilder kanske få fram bara en är ändå värt något. Några exempel:
En helt okej bild, benen ser inte super ut men det är ingen dålig bild.
En bättre bild där hästens ben ser mycket mer verkighetstrogna ut. Det hela ser mycket mer avslappnat ut också.
 


Där tog jag upp det jag tänker på när jag tar en bild, så ut och fota järnet nu kära läsare!
 


 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback